Nowe miejsce dla „wtórpolowej” LS40

W firmie Wtórpol przez wiele lat pracowała niewielka lokomotywa LS 40, służyła do manewrowania wagonów z kontenerami na przyzakładowej bocznicy kolejowej przy ulicy Towarowej. Choć wciąż sprawna, od dłuższego czasu nie była już wykorzystywana i zastanawialiśmy się, co z nią zrobić. Zezłomowanie nie wchodziło w rachubę – pojazd wyprodukowany w 1959 roku to już niemal zabytek. Postanowiliśmy znaleźć dla niej nowego właściciela i dobre miejsce. Skarżysko – Kamienna, w której siedzibę ma Wtórpol, nie bez powodu nazywane jest Grodem Kolejarzy. To właśnie kolej przyczyniła się do rozwoju osady, dziś będącej liczącym kilkadziesiąt tysięcy mieszkańców miastem, stolicą powiatu i jednym z najważniejszych ośrodków regionu świętokrzyskiego. Chcieliśmy, by nasza lokomotywa tu pozostała.
Lokomotywa stanie przy rondzie
Na ofertę bezpłatnego przekazania i pomocy w odnowieniu pozytywnie odpowiedział powiat skarżyski. Szybko dopełniliśmy formalności i LS 40 stała się własnością starostwa. Samorząd do sprawy podszedł rzetelnie i z entuzjazmem, za co serdecznie dziękujemy. Wyznaczono miejsce dla lokomotywy, przy nowo wybudowanym rondzie przy zbiegu ulic 1 Maja i towarowej, które ma otrzymać nazwę Ronda Kolejarzy. Przygotowano projekt, a w prace włączyły się Polskie Koleje Państwowe. Lokomotywa stanie na torach, będzie nocą podświetlona i ma przypominać o kolejarskich tradycjach Skarżyska. Mieszkańcy i turyści będą mogli zrobić sobie przy niej pamiątkowe zdjęcia jeszcze w tym roku. Dodajmy, po drugiej stronie tunelu pod torami już znajduje się jedna z największych lokomotyw, PT – 47.
LS 40. Pochodzi z Chrzanowa
Fablok LS 40 to manewrowa lokomotywa spalinowa, produkowana w Fabryce Lokomotyw imienia Feliksa Dzierżyńskiego w Chrzanowie w latach 1952 – 1961. Była najmniejszą normalnotorową lokomotywą produkowaną w Polsce. Używano ją głównie do obsługi bocznic zakładów przemysłowych. Egzemplarz podarowany powiatowi pochodzi z 1959 roku i ma numer 5455. Waży 16 ton i mierzy 6 metrów długości. Pierwotnie taka lokomotywa była wyposażona w silnik wysokoprężny o mocy 44/48 KM, mogła rozpędzić się nawet do 12km/godz i holować naczepy o łącznym ciężarze do 293 ton, w 2011 roku przeszła kompleksowy remont i była wykorzystywana w transporcie kontenerów eksportowych. Mamy nadzieję, że właściwie wyeksponowana, stanie się kolejną atrakcją Skarżyska – Kamiennej.