Sorting for Circularity – premiera europejskiego raportu, którego partnerem jest Wtórpol
27 września 2022 to ważna dla nas data. Wczoraj miała miejsce premiera raportu w ramach projektu “Sorting for Circularity Europe”, do którego dołączyły największe europejskie marki, takie jak ZARA, H&M, Adidas i wiele innych. Polskę reprezentuje firma Wtórpol, polski lider drugiego obiegu odzieży, która na potrzeby stworzenia raportu udostęniła zasoby surowców z największej w naszej części Europy sortowni odzieży używanej.
Organizacja „Fashion for Good” we współpracy z „Circle Economy” opublikowała raport, stanowiący zwieńczenie szesnastomiesięcznych badań prowadzonych w ramach projektu pod nazwą „Sortowanie na rzecz obiegu zamkniętego – Europa” („Sorting for Circularity Europe”). Jak wykazały badania 74%, czyli łącznie 494 000 ton, niskowartościowych, poużytkowych tekstyliów pochodzących z sześciu analizowanych krajach europejskich bez trudu nadaje się recyklingu metodą „włókno do włókna”, czyli takiego, gdzie z tkaniny powstaje nowa tkanina. Oznacza to możliwość wygenerowania dodatkowych 74 milionów EUR rocznie dzięki ponownemu wprowadzeniu do drugiego obiegu posortowanych i poddanych recyklingowi tekstyliów.
Projekt „Sorting for Circularity Europe” miał być odpowiedzią na luki w wiedzy na temat zamkniętego obiegu odzieży w Europie. W ramach badań nad raportem przeprowadzono pogłębioną analizę rynku tekstyliów poużytkowych. Dzięki temu raport stanowi źródło istotnych informacj dla potencjalnych inwestorów, prawodawców i wszystkich, którzy chcą stawiać kolejne kroki w obszarze cyrkularności. Ponadto projekt ma na celu zwiększenie synergii pomiędzy branżą sortowania i recyklingu, poprzez stymulację rynku recyklingu tekstyliów, co z kolei pomoże generować nowe źródła przychodów dla sortowni i odblokować popyt dla podmiotów zajmujących się recyklingiem oraz marek odzieżowych Pełny raport projektu można przeczytać tutaj (Raport Sorting for Circularity Europe ).
Badania prowadzone były na terenie sześciu różnych krajów europejskich: w Belgii, Niemczech, Holandii, Polsce, Hiszpanii i w Wielkiej Brytanii. Ich owocem jest najpełniejszy jak do tej pory, wszechstronny i reprezentatywny obraz składu odpadów tekstylnych w Europie. Z raportu wyłaniają się też obiecujące szanse na odzyskiwanie wartości, przy jednoczesnym odchodzeniu od downcyklingu i spalania odpadów tekstylnych. Dla marek z branży fashion raport może stanowić doskonałe źródło informacji o najlepszych rekomendowanych praktykach projektowania na potrzeby kształtowania mody cyrkularnej, które należy przyjąć, a także o organizacjach zajmujących się odbioremi drugim obiegiem tekstyliów. Raport zawiera także i wskazówki dla tychże właśnie ostatnich podmiotów, które z kolei powinny położyć nacisk stworzenie niezbędnej infrastruktury oraz edukację i angażowanie konsumentów w zakresie właściwych praktyk sortowania i utylizacji odzieży
SKOK NAPRZÓD DZIĘKI TECHNOLOGII
Dzięki wykorzystaniu innowacyjnej technologii bliskiej podczerwieni (NIR) do analizy składu materiałowego ubrań, co do tej pory zazwyczaj wykonywano ręcznie, w ramach projektu przeanalizowano łącznie aż 21 ton używanej odzieży. Badania zostały przeprowadzone w dwóch przedziałach czasowych, jesień/zima 2021 i wiosna/lato 2022, aby uwzględnić sezonowe zmiany w rodzajach odzieży trafiającej do sortowni.
Jak wynika z badań, dominującym wśród odpadów włóknem jest bawełna (42%), na drugim miejscu znajdują się tkaniny z domieszkami (32%), z których prawie połowę stanowi mieszanka poliestru i bawełny (12%). Na podstawie trzech kryteriów, tj. składu materiału, obecności dodatków (typu zamki błyskawiczne, guziki), oraz substancji barwiących, 21% analizowanych materiałów zakwalifikowano jako zdatne do recyklingu mechanicznego, natomiast 53% jako nadające się do recyklingu chemicznego. Wynik ten jest obiecujący dla obiegu zamkniętego, albowiem obecnie tylko 2% tekstyliów poużytkowych jest kierowanych do recyklingu metodą włókno- do włókna.
TWORZENIE SOLIDNEJ INFRASTRUKTURY SORTOWANIA I RECYKLINGU
Oprócz raportu powstały branżowe bazy wiedzy opracowane przez „Circle Economy”: „Recycler’s Database”, czyli Bazę danych o podmiotach zajmujących się recyclingiem – ta baza danych zawiera mapę możliwości zakładów recyklingu tekstyliów, ukazuje istotne luki pomiędzy branżą sortowania i recyklingu, oraz Podręcznika dla podmiotów zajmujących się sortowaniem (Sorters Handbook) – zachęcający i wspierający prowadzenie dalszych analiz.
W oparciu o ten projekt, dwie otwarte platformy cyfrowe, „Reverse Resources” i „Refashion Recycle”, mające na celu kojarzenie odpadów tekstylnych pochodzących z sortowni z podmiotami zajmującymi się recyklingiem, zostały uznane za kluczowe narzędzia umożliwiające dalsze nawiązywanie kontaktów niezbędnych do zintensyfikowania zjawiska cyrkularności w nadchodzących latach. Platforma „Reverse Resources” zgromadziła 39 aktywnych podmiotów zajmujących się recyklingiem i 32 aktywnych podmiotów zajmujących się przetwarzaniem/sortowaniem odpadów, natomiast „Refashion Recycle” – 103 podmioty zajmujące się recyklingiem i 66 podmiotów zaangażowanych w sortowanie. Stanowi to dużą część europejskiego przemysłu zajmującego się obiegiem wtórnym odzieży.
DROGA W KIERUNKU PRZEMYSŁU OPARTEGO NA OBIEGU ZAMKNIĘTYM
Ilość zbieranych odpadów tekstylnych prawdopodobnie będzie wzrastać, stanie się tak ze względu na rosnące tendencje zakupowe oraz konsumpcyjne, prowadzące naturalnie do wzrostu liczby odpadów, ale także nowe regulacje, takie, jak unijna Dyrektywa Ramowa w Sprawie Odpadów (Waste Framework Directive). Podsumowując, w celu utrzymania i zwiększenia zdolności do sortowania w Europie, konieczne jest wzmocnienie i uświadamianie interesariuszom korzyści płynących sortowania niskowartościowych wyrobów tekstylnych. Wzrost inwestycji w sektorze oraz zmiany ustawodawcze odgrywają kluczową rolę, jeśli chodzi o wspieranie, utrzymanie i rozwój możliwości sortowania.
WNIOSKI I REKOMENDACJE
Na podstawie wniosków i wiedzy zebranej przy realizacji projektu, „Fashion for Good” i „Circle Economy” wskazują następujące kierunki i zalecenia:
Dla wszystkich podmiotów zbierających, sortujących i przetwarzających odpady w ramach recyklingu:
- Zapewnienie w branży otwartego dostępu do wszelkich badań i danych, które mogą wspierać i ukierunkowywać inwestycje w stronę powstawania niezbędnej infrastruktury.
- Aktualizowanie i wykorzystywanie Bazy danych podmiotów zajmujących się recyklingiem (Recyclers Database) do budowania wiedzy na temat miejsc docelowych, gdzie będzie prowadzony recykling mechaniczny i chemiczny.
- Ukierunkowanie dalszych inwestycji na nowe technologie sortowania, niezbędne w obliczu rosnącej ilości wyrobów tekstylnych przeznaczonej do recyklingu mechanicznego i chemicznego.
- Podążanie za wytycznymi Sorters Handbook oraz Reportu z projektu „Sorting for Circularity Europe” (Sorting for Circularity Europe Report) w szczególności w zakresie składu tkanin, sortowania i technologii recyklingowych.
- Dołączenie do platform cyfrowych takich, jak „Reverse Resources” i „Refashion Recycle” w celu uwolnienia i powiązania podaży z popytem.
Dla marek i producentów odzieży
- Zwiększanie zaangażowania w dobre praktyki projektowania zgodne z ideą cyrkularności.
- Zwiększanie udziału ubrań z włókien pochodzących z recyklingu w portfelu produktów, zgodnie z unijnym Rozporządzeniem w sprawie ekoprojektu dla zrównoważonych produktów (Ecodesign for Sustainable Products Regulation) .
Dla prawodawców
- Uwzględnianie raportu „Sorting for Circularity Europe” oraz innych istotnych badań przy opracowywaniu zestawów narzędzi, ram i przepisów prawnych, takich jak: zharmonizowane ramy rozszerzonej odpowiedzialności producenta (Extended Producer Responsibility framework), ścieżka Cyfrowych Paszportów Produktu (Digital Product Passports) dla wyrobów tekstylnych oraz Rozporządzenie w sprawie eko-projektu dla zrównoważonych produktów (Ecodesign for Sustainable Products Regulation).
Dla konsumentów:
- Podejmowanie decyzji zakupowych i dotyczących utylizacji, ze świadomością ich wpływu na końcowy okres użytkowania wyrobów tekstylnych.
- Dążenie do wydłużania okresu życia produktów, poprzez ich naprawę, odsprzedaż i wymianę.
WSPÓŁPRACA Z PARTNERAMI
Rozpoczęty na początku 2021 roku i zainicjowany przez „Fashion for Good” wraz z „Circle Economy”, projekt „Sorting for Circularity Europe” zgromadził wokół siebie kluczowe marki i liderów z branży w całej Europie.
Projekt skupia największe branżowe przedsiębiorstwa zajmujące się sortowaniem tekstyliów w regionie europejskim, w tym „Grupy Boer”, „I:CO” – część „Grupy SOEX”, „JMP Wilcox” – część „Textile Recycling International”, „Modare-Cáritas”, „TEXAID”, stawiając w centrum projektu kluczowe podmioty branżowe. Polskę reprezentowała firma „Wtórpol” – lider sortowania i recyklingu w naszej części Europy i właściciel sieci kontenerów na odzież używaną.
Realizację projektu „Sorting for Circularity Europe” umożliwiło katalityczne finansowanie przez Fundację „Laudes” i wsparcie ze strony kluczowych partnerów marki „Fashion for Good”: „adidas”, „BESTSELLER”, „Inditex” i „Zalando”, „H&M Group”. Partnerzy: „Fashion for Good”, „Arvind Limited”, „Birla Cellulose”, „Levi Strauss & Co.”, „Otto Group” i „PVH Corp.” uczestniczyli w pracach w ramach szerszej grupy roboczej.
Za stworzenie i wdrożenie metodologii badawczej odpowiada „Circle Economy”, przy wsparciu „TERRA”. „Refashion” ułatwiła wprowadzenie do „TERRA” i stworzyła bibliotekę materiałów tekstylnych „Refashion”, niezbędną wdrożenia metodologii. Technologię opartą na bliskiej podczerwieni (NIR) używaną do oceny składu odpadów tekstylnych zapewniła marka „Matoha”.
SORTOWANIE NA RZECZ OBIEGU ZAMKNIĘTEGO
Projekt „Sorting for Circularity” ma na celu promowanie ponownego wykorzystywania odpadów tekstylnych, przyspieszenie wdrażania technologii zmieniających świat na lepsze oraz promowanie idei mody cyrkularnej. Ramy oparte są na wnioskach z raportu „Fashion for Good” i wspólnego raportu Aii pt. „Warte bilion dolarów możliwości redukcji śladu węglowego w branży fashion” (Unlocking the Trillion Dollar Fashion Decarbonisation Opportunity), który wytycza dla branży mapę drogową ku zerowej emisji netto do 2050 roku, podkreślając przy tym możliwości i znaczenie wydajności materiałowej, oraz ponownego wykorzystywania odpadów dla redukcji emisji dwutlenku węgla. Stworzony z myślą o przyszłym skalowaniu, projekt zainicjowany w Europie został rozszerzony o Indie (Sorting for Circularity India).
“CIRCLE ECONOMY”
„Circle Economy” jest organizacją o globalnym wpływie, z międzynarodowym zespołem pełnych pasji ekspertów mającą swoją siedzibę w Amsterdamie, wspierającą przedsiębiorstwa, miasta i narody za pomocą praktycznych i skalowalnych rozwiązań w celu wprowadzenia gospodarki o obiegu zamkniętym.
Ich wizja to system gospodarczy, który zapewni rozwój planety i wszystkich ludzi..
Począwszy od roku 2014, program „Tekstylia w obiegu zamkniętym” (Circle Textiles Programme) funkcjonuje w celu zapewnienia danych, technologii i infrastruktury potrzebnych do waloryzacji odpadów tekstylnych po zakończeniu użytkowania oraz zwiększenia zdolności marek odzieżowych do przyjęcia strategii i modeli biznesowych opartych na obiegu zamkniętym. Ich misją jest połączenie w ramach obiegu zamkniętego łańcucha dostaw producentów (producentów, detalistów i marek) i dostawców rozwiązań (podmiotów zbierających, sortujących, poddających recyklingowi, producentów, logistyki itp.).
„Circle Economy” posiada głęboką wiedzę w zakresie recyklingu tekstyliów, modeli biznesowych opartych na obiegu zamkniętym, projektowania dla zapewnienia cykliczności, oceny technologii i rozwoju infrastruktury dla obiegu zamkniętego..
„FASHION FOR GOOD”
„Fashion for Good” jest globalną platformą innowacji.
Podstawą programu jest Globalny i Azjatycki Program Innowacji, który wspiera twórców przełomowych innowacji na ich drodze do osiągnięcia skali, zapewniając praktyczne zarządzanie projektem, dostęp do finansowania i wiedzy specjalistycznej oraz współpracę z markami i producentami w celu przyspieszenia wdrażania łańcucha dostaw.
Aby aktywizować zarówno jednostki, jak i branżę, „Fashion for Good” stała się siedzibą pierwszego na świecie interaktywnego muzeum poświęconego zrównoważonej modzie i innowacjom, mającego na celu informowanie i wzmacnianie pozycji ludzi z całego świata, a także tworzenie zasobów typu open-source w celu wprowadzania zmian.
Programy „Fashion for Good” są wspierane przez partnera założycielskiego Fundacji Laudes, współzałożyciela Williama McDonough oraz partnerów korporacyjnych: adidas, BESTSELLER, C&A, CHANEL, Inditex, Kering, Levi Strauss & Co., Grupę Otto, Patagonia, PVH Corp., Reformation, Stella McCartney, Target i Zalando oraz partnerów stowarzyszonych i regionalnych: Arvind Limited, Birla Cellulose, Norrøna, Pangaia, Teijin Frontier, Vivobarefoot, Welspun i W. L. Gore & Associates.