Wiedza Polaków o recyklingu – raport badawczy
Świadomość naszego społeczeństwa dotycząca kwestii ekologicznych rośnie z roku na rok. Coraz więcej osób rozumie, że również nasze wybory związane z zakupem ubrań, jak i pozbywaniem się niepotrzebnej odzieży mają rzeczywisty wpływ na środowisko. Temat jest szczególnie bliski naszej firmie. Z tego też względu, wspólnie z firmą badawczą oraz ekspertami związanymi z branżą modową, stworzyliśmy raport pokazujący trendy i opinie panujące w społeczeństwie.
Wyniki raportu przedstawiają poziom wiedzy polskiego społeczeństwa w kwestii zagospodarowania niepotrzebnej odzieży, a także zwyczaje związane z kupowaniem i pozbywaniem się ubrań. Z dokumentu można dowiedzieć się również wiele na temat motywacji osób będących klientami second-handów oraz poznać powody, dlaczego inni takich miejsc nie odwiedzają.
Oprócz zaprezentowania wyników badania ilościowego, raport został wzbogacony o komentarze ekspertów – dzięki temu analiza odpowiedzi mogła zostać pogłębiona. Komentarzy do wyników badania udzielili: Dr Marta Karwacka, Senior Manager, Deloitte Sustainability Central Europe, Agata Szopińska i Piotr Barczak z Polskiego Stowarzyszenia Zero Waste, second hand influencer Mateusz Leszczyński, eko stylistka Żaneta Sakowska oraz Jackob Buczynski, projektant działający w idei upcyclingu.
Treść raportu to doskonała lektura dla każdego, kto choć w małym stopniu interesuje się recyklingiem, ekologią i ochroną środowiska naturalnego, bez względu na to, czy dopiero zaczyna swoją przygodę z tymi zagadnieniami, czy też analizuje temat od wielu lat.
Kilka ciekawostek z raportu:
- Znaczna większość respondentów (78%) uważa, że recykling odzieży pomaga chronić środowisko.
- Za kluczowe źródła zanieczyszczenia środowiska respondenci uznają ścieki przemysłowe (29%), odpady na wysypiskach (21%) oraz transport samochodowy (17%). Produkcja odzieży uznawana jest za najważniejszy taki czynnik przez niespełna 7% respondentów.
- Większość Polaków (61%) oddaje niepotrzebne ubrania do dedykowanego punktu lub kontenera do recyklingu. Częściej niż co trzeci badany (37%) oddaje je znajomym, a 28% osób sprzedaje.
- Najważniejszym argumentem przemawiającym za zakupem odzieży używanej jest niższa cena (52%), możliwość znalezienia dobrych jakościowo ubrań w przystępnej cenie (48%) oraz możliwość znalezienia ciekawszych rzeczy niż w tzw. sieciówkach (36%).
- Niestety niemal 15% respondentów odpowiedziało, że nadal wyrzuca niepotrzebne ubrania do śmieci – przez co w konsekwencji stają się uciążliwym odpadem. To pokazuje, że dużo edukacji w zakresie recyklingu odzieży jest jeszcze przed nami, ale widać też, że jesteśmy gotowi zmieniać swoje zachowania i uczyć się odpowiedzialności za swoje wybory.
Komunikaty o wynikach naszego badania zostały opublikowane w najważniejszych polskich mediach – Forbes, Rzeczpospolita, Puls Biznesu, Newseria, Onet – to tylko niektóre tytuły informujące o raporcie.
Bardzo cieszymy się, że wieści o materiale rozeszły się szerokim echem, ponieważ to pokazuje, że temat ekologii i dawania drugiego życia odzieży jest ważny i ma dla nas coraz większe znaczenie.