Głośno o wystawie „Ślady pamięci”
Zainteresowanie wystawą „Ślady pamięci Ubrań życie po życiu” nie słabnie. Nie brakuje chętnych do obejrzenia prac studentek i studentów, którzy na warsztat wzięli niepotrzebne ubrania znalezione podczas wizyty w naszej sortowni. Tym wielowymiarowym i wieloetapowym projektem realizowanym we współpracy z Akademią Sztuk Pięknych w Warszawie ponownie chcieliśmy zwrócić uwagę na problemy związane z nadprodukcją odzieży.
O wystawie prac studentów Warszawskiej ASP można przeczytać między innymi na stronie dla artystów i miłośników sztuki Artist Life 24 czy portalu Noizz. Prace studentów oglądała również Weronika Puszkar z Radiowej Czwórki. Redaktorka audycji „Stacja Kultura” o projektach i kulisach realizacja całego przedsięwzięcia rozmawiała między innymi z kuratorem wystawy Sarmenem Beglarian oraz Kamilem Kmieć, autorem pracy pt. „Wolność za cenę chleba” pokazującym trudne relacje na linii ojciec-syn. Zapraszamy do wysłuchania audycji.
O ogromnych walorach edukacyjno-badawczych projektu opowiada dr Janusz Noniewicz, który spotkania ze studentami często rozpoczyna analizą fragmentu Sklepów Cynamonowych Brunona Schulza. Scena, w której „panny szyjące” w zamienionej na zakład krawiecki jadalni pracują nad szczegółami idealnej sukni, jest punktem wyjścia do rozmów o podejściu do projektowaniu. Z przytoczonej sceny o samej sukni dowiadujemy się niewiele, bo autor zwraca uwagę na to co jest o wiele bardziej ciekawsze, czyli to co dzieje się na podłodze wokół stołu krawieckiego, gdzie jest miejsce na odpadki, skrawki i gdzie według niego toczy się prawdziwe niewyidealizowane życie.
„W tym projekcie studenci mogli nie tylko gromadzić strzępki swoich własnych prac, lecz także doświadczyć skali i bogactwa materii, która pod wpływem zmian w modzie i dynamiki konsumpcji zostaje odrzucona i staje się niepotrzebna. Chodziło o to, by musieli doświadczyć tej skali i tego bogactwa, a następnie jakoś na to zareagowali – jako artyści i przyszli projektanci mody.
Idea upcyclingu niekoniecznie musi się realizować jako przerabianie starych ubrań na nowe, ale jako przebudowywanie świadomości projektowej tak, by uwzględniała istnienie tego innego, odrzuconego świata ubrań, rozumiała jego skalę i znaczenie, związane z nim zagrożenia i szanse. By przyszli projektanci mody nie ograniczali swego pola widzenia do tego, co się dzieje na krawieckim stole, ale widzieli też to, co wydarza się dookoła niego”
Wystawę można obejrzeć do 4 sierpnia 2023 .Biuro Wystaw / Fundacja Polskiej Sztuki Nowoczesnej ul. Krakowskie Przedmieście 16/18, lokal 4, Warszawa