Nasz raport w mediach!
Pomimo, że od premiery naszego raportu „Wiedza Polaków o recyklingu odzieży” minęły już ponad dwa miesiące, to nadal jest o nim głośno! Forbes, Rzeczpospolita, Puls Biznesu, Capital24, Newseria – to tylko niektóre tytuły informujące o wynikach badania, pokazującego trendy i opinie panujące w społeczeństwie. Raport możecie pobrać bezpłatnie tutaj. Bardzo cieszymy się, że wieści o materiale rozchodzą się szerokim echem, ponieważ to pokazuje, że temat ekologii i recyklingu odzieży jest ważny i ma dla nas coraz większe znaczenie.
O jakich aspektach poruszonych w raporcie najczęściej wspominają media?
Artykuł skupia się na fenomenie trendu kupowania ubrań w second-handach. Branża odzieży używanej ulega nieustannym zmianom. Widać to zarówno w rosnącym zainteresowaniu klientów ekologią i tym samym zwracaniu się w stronę dawania drugiego życia ubraniom, jak i w zmieniających się dla klienta sklepom. Second-handy coraz szybciej przechodzą transformację w eleganckie, wielkopowierzchniowe sklepy, oferujące dobrej jakości ubrania za niewielką kwotę.
W naszym raporcie znajdziecie statystyki dotyczące powodów, dla których klienci odwiedzają sklepy z używaną odzieżą. Według badań, klienci cenią najbardziej przystępne ceny odzieży (52% respondentów). Dodatkowym atutem dla 48% ankietowanych jest stosunek ceny do jakości, a także oryginalny, ciekawy i niespotykany w sieciówkach charakter ubrań (dla 36%).
link do artykułu: Aplikacje i luksusowe butiki. Second handy wchodzą na salony
Artykuł skupia się na problemach wynikających z tzw. fast fashion. Nie da się ukryć – nieumiarkowane kupowanie i nieustanna chęć posiadania nowych rzeczy – nie jest najbardziej ekologicznym rozwiązaniem. Nadmierna konsumpcja przekłada się na jeszcze większą produkcję odzieży, która z kolei sprawia, że wzrasta zużycie wody i energii, a także emisja gazów cieplarnianych. W rezultacie ma to negatywny wpływ na środowisko.
Warto również zwrócić uwagę na problem utylizacji odpadów. W świetle informacji z Banku Danych Lokalnych, oddawanie tekstyliów stanowi zaledwie 0,7% wszystkich selektywnie zebranych odpadów.
Sektor odzieżowy stanowi więc duże obciążenie dla środowiska naturalnego, dlatego też odpowiedni recykling tekstyliów jest tak ważny.
Dawanie drugiego życia ubraniom jest jednym ze sposobów na wsparcie ekologicznych ruchów działających na rzecz poprawy kondycji planety, na której wszyscy żyjemy. Dzięki oddawaniu niepotrzebnych ubrań do dedykowanych kontenerów, odzież ma szansę na drugie życie w innych rękach i tym samym nie marnuje się. Nie wszyscy jednak oddają ubrania do właściwych miejsc. Dlaczego? Według naszego badania, 21,7% respondentów wskazało brak takiego miejsca w pobliżu ich domów. Niektórzy oddają za to swoje ubrania znajomym lub innych potrzebującym osobom (co stanowiło prawie 15% wszystkich odpowiedzi). Niestety, nadal prawie 15% ankietowanych wyrzuca ubrania razem z innymi śmieciami, przez co stają się uciążliwym dla środowiska odpadem.
link do artykułu: (Z)użyte ubrania, czyli o recyklingu tekstyliów słów kilka
Artykuł podsumowuje główne trendy dotyczące ekologii i segregacji tekstyliów. Świadomość wśród Polaków w zakresie konsekwencji negatywnych zachowań rośnie. Materiał przywołuje dane z raportu – prawie 3/4 ankietowanych zaznaczyło, że jest to dla nich ważny temat. Mimo takich deklaracji, mamy jednak tendencję do negatywnej oceny postaw innych. Połowa badanych (51%) ocenia stopień zaangażowania Polaków w postępowanie ekologiczne jako przeciętny. Co czwarta osoba (25%) uważa, że postawa innych Polaków jest nieekologiczna, podobny odsetek (24%), że proekologiczna.
Ponadto, artykuł podsumowuje najważniejsze punkty i wnioski z przeprowadzonych badań. Podkreśla poziom wiedzy Polaków na temat tego, czy wiedzą, co dzieje się z odzieżą, którą oddają lub wyrzucają. Zwraca również uwagę na przemiany związane z obecną sytuacją na świecie oraz transformacje nawyków zakupowych Polaków. Stanowi dobrą zachętę do zapoznania się z całym raportem!
link do artykułu: Jak bardzo jesteśmy eko w kwestii recyklingu odzieży? Wyniki raportu dotyczącego postaw Polaków
Nasz raport pojawił się również w “Rzeczpospolitej”! Artykuł porusza zjawisko przenoszenia się lumpeksów do sieci. Digitalizacja świata, w którym żyjemy, występuje na wielu płaszczyznach i dotyka wielu dziedzin. Rosnący rynek e-commerce jest atrakcyjny z kilku względów – między innymi dla osób chcących sprzedawać używane ubrania. W świecie online mogą oni dotrzeć do większej grupy osób, w porównaniu do metod tradycyjnych, zatrzymując się w obrębie najbliższej okolicy.
Z naszego badania wynika, że dzięki pandemii rozwój rynku online przyspieszył – 28% ankietowanych częściej niż przed pandemią kupuje używaną odzież przez Internet.
link do artykułu: Moda na używane rzeczy zatacza coraz szersze kręgi
Artykuł porusza kwestie wyrzucania milionów ubrań dziennie na śmietnik (w skali całego świata), chociaż wiele z nich mogłoby zostać przetworzonych i ponownie wykorzystanych. W materiale znajdziemy też nawiązanie do fast fashion, czyli modelu biznesowego, który polega na masowej produkcji ubrań, przygotowanych po jak najniższym koszcie i w jak najkrótszym czasie. Cykliczne dostawy nowych ubrań do sklepów przekładają się właśnie na rosnące ilości wyrzucanej odzieży. Artykuł wskazuje jednak nadzieję na poprawę obecnej sytuacji – i tu właśnie pojawia się jeden z fragmentów naszego raportu – z badania wynika m.in., że Polacy mają świadomość zasad ekologicznej konsumpcji. Oprócz przykładów codziennych zachowań ekologicznych, materiał opisuje również inne dane z opracowania, np. powody nieoddawania niechcianych już ubrań do odpowiednich punktów zbiórki, czy też rodzaje działań zachęcających do recyklingu. Obszerny fragment został poświęcony również wypowiedzi Piotra Barczaka, specjalisty ds. przemysłu odzieżowego, eksperta ds. gospodarki o obiegu zamkniętym z Polskiego Stowarzyszenia Zero Waste, który komentował wyniki naszego raportu.
link do artykułu: Tony ubrań na śmietnikach
Podsumowanie
Recykling odzieży i dawanie jej drugiego życia to tematy, które coraz częściej są obecne w mediach i dyskusji publicznej. Cieszy nas rosnące zainteresowanie tymi zagadnieniami, ponieważ dostrzegamy tu nadal duże pole do działania, by uświadamiać innych o istotności właściwego podejścia do kwestii mody. Liczymy, że przyszłość będzie jeszcze bardziej ekologiczna – jest ku temu potencjał!
Zachęcamy gorąco do pobrania pełnego raportu, gdzie znajdziecie więcej ciekawych statystyk. Możecie go znaleźć pod linkiem