„Sorting for Circularity Rewear” wystartował w naszej sortowni
Projekt „Sorting for Circularity Rewear ” rozbudowuje ramy inicjatywy Fashion for Good, mając na celu zapewnienie, że używane tekstylia pozostają w użytkowaniu, zamiast trafiać do globalnych strumieni odpadów lub wysypisk. Przez 18 miesięcy projekt będzie testować technologie zautomatyzowanego sortowania, wykorzystując sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe w celu optymalizacji sortowania odzieży nadającej się do ponownego noszenia.
Nowa edycja projektu badawczego „Sorting for Circularity Rewear” powołany do życia przez fundację Fashion For Good rozpoczęła się 18 stycznia 2024 roku. Wtórpol po raz kolejny angażuje się w tę globalną inicjatywę wspierającą obieg zamknięty w branży odzieżowej. Wspólnie z partnerami z branży odzieżowej i sortowniczej, fundacja Fashion For Good otwiera kolejny etap badawczy. Nasza sortownia jest pierwszą, w której rozpoczynają się właśnie badania w ramach projektu. Badania będą trwały półtora roku i mają na celu sprawdzenie, w jaki sposób nowe technologie mogą być wykorzystane w procesie sortowania odzieży w celu ponownego wprowadzenia jej do obiegu. Projekt „Sorting for Circularity” oraz raporty Fashion For Good dostarczą cennych informacji na temat sposobów przekazywania używanej odzieży do odsprzedaży, co wspiera budowę obiegu zamkniętego i stanowi odpowiedź na wyzwania związane z gospodarką odpadami w regionach o największym zużyciu, w tym w Europie.
W ramach projektu biorą udział znane marki odzieżowe, takie jak adidas, Bonprix, C&A, Levi Strauss czy Zalando. Prace badawcze będą prowadzone w największych europejskich sortowniach odzieży używanej, obok Wtórpolu będą to Erdotex, ModaRe i Humana People to People Baltic. Celem projektu jest wskazywanie sortownikom i markom odzieżowym dróg w kierunku wypełniania unijnych rozporządzeń oraz upłynnienie przepływu tekstyliów, aby ułatwić ich wykorzystywanie w pełnym potencjale użytkowania.
W kontekście rosnącej ilości odpadów tekstylnych na świecie oraz zbliżających się zmian legislacyjnych w UE, takich jak Rozszerzona Odpowiedzialność Producenta (EPR) i Rozporządzenie w Sprawie Przemieszczania Odpadów, projekt ten ma na celu znalezienie kompleksowych rozwiązań dla branży odzieżowej. Wykorzystując potencjał analizy danych i sztucznej inteligencji, projekt ma usprawnić sortowanie tekstyliów, w celu maksymalizacji ich wartości. Wyniki projektu zostaną udostępnione w raporcie wraz z case studies i mapą drogową implementacji, aby służyć jako baza wiedzy oraz wsparcie dla biznesu podczas podejmowania decyzji dotyczących inwestycji np. w infrastrukturę czy modele biznesowe oparte na obiegu zamkniętym.
Projekt „Sorting for Circularity Europe: Rewear” jest wspierany przez marki partnerskie, takie jak adidas, BESTSELLER, Bonprix, C&A, Inditex, Levi Strauss & Co., Otto Group, PVH Corp. i Zalando, oraz prowadzony przez Fashion for Good we współpracy z Circle Economy Foundation i innymi instytucjami badawczymi. Badania przeprowadzone są w wybranych lecz zróżnicowanych regionach geograficznych, takich jak Litwa, Holandia, Polska i Hiszpania, aby zapewnić dokładność i reprezentatywność w zbieraniu danych na temat przepływu tekstyliów w UE i rynkach eksportowych.