Dbałość o środowisko w liczbach – czyli wartościowe raporty o tematyce ekologicznej
Raporty pochodzące z wiarygodnych źródeł są doskonałą bazą wiedzy opisującą tematy ważne dla społeczeństwa. To właśnie dzięki tego typu opracowaniom możemy poznać trendy, tendencje, stanowiska i opinie osób z wielu regionów, często tak odmienne od naszej. Informacje zgromadzone w raportach dają cenny pogląd na dane zagadnienie, a dzięki temu mogą wspomagać proces szukania rozwiązań dla konkretnego problemu. W tym artykule przedstawiamy materiały poruszające najważniejsze kwestie, z jakimi zmagamy się w temacie ekologii.
Postawy ekologiczne Polek i Polaków 2021
https://bluemedia.pl/baza-wiedzy/badania-i-raporty/postawy-ekologiczne-polek-i-polakow-2021
Raport zrealizowany na zlecenie firmy Blue Media dotyczy postaw ekologicznych Polek i Polaków. Według danych zamieszczonych w badaniu, już co druga osoba uznała sytuację ekologiczną świata za złą i wymagającą natychmiastowych działań. 75% respondentów zgadza się ze stwierdzeniem, że mamy do czynienia z kryzysem klimatycznym. Co ważne – większość ankietowanych poprawnie identyfikuje przyczyny pogarszania się stanu środowiska i, podobnie jak naukowcy, mówi o nadmiernej produkcji śmieci i odpadów oraz emisji spalin i gazów cieplarnianych. Raport zestawia też naszą wiedzę wraz z realnymi działaniami, które na co dzień wykonujemy.
Raport Green Generation 2021
https://mobileinstitute.eu/green
Raport utworzony przez Mobile Institute przedstawia zmiany, jakie zaszły w naszych postawach ekologicznych podczas pandemii. W badaniu wzięło udział 2000 internautów, którzy udzielili odpowiedzi na pytania dotyczące swoich codziennych zachowań, podejścia do eko-edukacji, ekologicznych zakupów w różnych branżach i green e-commerce.
Wyniki raportu skomentowała Katarzyna Czuchaj-Łagód, Dyrektor Zarządzająca Mobile Institute: Mniej interesujemy się problemami środowiska, bo przytłoczyła nas codzienna walka z pandemią. widzimy zagrożenia, ale nie braki działań systemowych, które spowalniają wdrażanie proekologicznych rozwiązań. Kupujemy tańsze produkty, bo obawiamy się o swoją kondycję finansową. Są też pozytywne aspekty. Staramy się odżywiać zdrowo, więc częściej zwracamy uwagę na lokalność i ekologiczność produktów spożywczych. Gotujemy częściej w domu. Zakupy przenieśliśmy do e-commerce, więc rzadziej podróżujemy autem po mieście w pogoni za sprawunkami. A co będzie jak pandemia się skończy?
Raport Circular business models: Redefining growth for a thriving fashion industry Fundacji Ellen MacArthur
https://ellenmacarthurfoundation.org/fashion-business-models/overview
Fundacja Ellen MacArthur rozwija i promuje ideę gospodarki o obiegu zamkniętym w celu mobilizacji rozwiązań systemowych na dużą skalę na całym świecie. Materiał stworzony przez tę organizację jest jednym z najważniejszych opracowań dotyczących obiegu odzieży, nastrojów konsumenckich i tendencji zakupowych. Opracowanie przedstawia funkcjonowanie modeli biznesowych branży fashion w gospodarce obiegu zamkniętego.
Jak możemy przeczytać na stronie fundacji z powodu coraz niższych cen i utraconych przychodów – z nadmiaru zapasów, wyprzedaży i zwrotów – zyski wiodących światowych sprzedawców odzieży spadły średnio o 40% w latach 2016-2019. Co więcej, pandemia Covid-19, która uwydatniła kruchość łańcuchów dostaw w branży modowej, spowodowała oszałamiający 90% spadek zysków w porównaniu z 2019 r. W tej sytuacji wielkimi wygranymi mogą być podmioty, które opierają swoją działalność na gospodarce w obiegu zamkniętym – poprzez modele biznesowe, takie jak odsprzedaż, wynajem, naprawa i przeróbka. Dzięki takim działaniom można też ograniczyć emisje gazów cieplarnianych, zanieczyszczenie i wpływ na środowisko.
Raport Klimatyczny TOGETHAIR
Raport ten został przedstawiony w oryginalnej, multimedialnej formie. Materiał pozwala spojrzeć na ochronę środowiska z makro i mikro perspektywy. Znajdziemy w nim opracowania, opisy, trendy, oceny i kierunki na najbliższe lata w kontekście zmieniającego się klimatu. Opracowanie stanowi również podsumowanie dyskusji wokół kluczowych dla Polski wyzwań ekologicznych, które pojawiły się na Szczycie Klimatycznym 2020.
Wiedza Polaków o recyklingu odzieży
W 2021 roku zapytaliśmy Polaków o ich wiedzę dotyczącą recyklingu odzieży, a także o zwyczaje związane z kupowaniem i pozbywaniem się ubrań. Materiał przedstawia postawy społeczeństwa wobec zagadnień ekologicznych, odsłania motywy stojące za naszymi decyzjami.
W jaki sposób badani wspierają drugi obieg odzieży? Co kryje się dla nich pod tym pojęciem recyklingu? Dlaczego coraz częściej kupujemy w second handach? W raporcie znajdziemy odpowiedzi na te oraz wiele innych pytań związanych z branżą odzieżową.
Oprócz zaprezentowania wyników badania ilościowego, poprosiliśmy również ekspertów o opinię na temat otrzymanych wyników – dzięki temu analiza odpowiedzi mogła zostać pogłębiona. Opracowanie zostało wzbogacone o wypowiedzi: dr. Marty Karwackiej, Senior Manager, Deloitte Sustainability Central Europe, Jackoba Buczynskiego, projektanta działającego w idei upcyclingu, Piotra Barczaka i Agaty Szopińskiej z Polskiego Stowarzyszenia Zero Waste oraz Żanety Sakowskiej – eko stylistki.
Drugie życie ubrań
https://www.accenture.com/pl-pl/insights/retail/drugie-zycie-ubran
Nasze zestawienie zamykamy najnowsza publikacją, która swoją uwagę skupia na drugim życiu ubrań. Opracowanie przygotowane przez zespół Accenture i Fashion Revolution Polska skierował swoje pytania do 1000 Polek i Polaków aby sprawdzić ich podejście do innych możliwości kupowania i oddawania odzieży oraz jej naprawiania. Analiza odpowiedzi pozwoliła stworzyć mapę z drogowskazami dla firm które chcą funkcjonować w oparciu o gospodarkę obiegu zamkniętego. Co ciekawego możemy dowiedzieć się z tego badania ?
Juz prawie połowa (45%) ankietowanych w pierwszej kolejności przeszukuje „drugi obieg” gdy zamierza kupić odzież obuwie lub dodatki.
Ponad połowa pytanych (55%) zwraca uwagę jak wygląda na zdjęciach publikowanych mediach społecznościowych.
1/3 badanych niepotrzebne ubrania oddaje do kosza na odzież używaną, niestety nadal 22 % pytanych wyrzuca je do śmieci.
Co ciekawe, aż 42% deklaruje że korzysta z usług naprawiania ubrań czy butów.
Dbałość o naturę i środowisko, w którym żyjemy, powinna być dla nas szczególnie istotna – by zostawić przyszłym pokoleniom czysty, ekologiczny świat. W dobie rosnącego konsumpcjonizmu warto jest zastanowić się, czy faktycznie nasze działania nie są szkodliwe dla środowiska – a jeśli tak – to jak możemy to zmienić.
Wiele wskazówek oraz trendów znajdziemy właśnie w przedstawionych raportach. Materiały pokazują też, że jesteśmy coraz bardziej świadomi konieczności działania – co może napawać optymizmem i zachęcać do dalszego szerzenia ekologicznych postaw. Warto jest zacząć od drobnych rzeczy, bo nawet te proste czynności składają się na większą całość, która zaowocuje w przyszłości.