Polacy na nowojorskim tygodniu mody
Według badań wydarzenia w branży fashion interesują około 40% Polaków, a za najciekawsze dla nich wydarzenie międzynarodowe uznają oni New York Fashion Week. Czy nowojorski tydzień mody interesuje się natomiast Polakami? Okazuje się, że coraz bardziej.
W 2022 na zlecenie platformy Klarna w kilkunastu krajach, w tym także w Polsce, przeprowadzono badania sprawdzające zainteresowanie wydarzeniami w świecie mody. Z badania wynika, że poziom świadomości znacząco różni się w zależności od państwa, z którego pochodzili respondenci. W Polsce, 4 na 10 respondentów zadeklarowało, że wie o odbywających się tygodniach mody, co plasuje nasz kraj na 8 miejscu w zestawieniu. Nie jest to wynik szczególnie imponujący na tle innych krajów, jednak to wciąż około 40% ankietowanych. Wśród tych, którzy deklarują, że trendy w modzie i nowe inspiracje za bardzo ważne lub niezwykle ważne, wygrywa New York Fashion Week – interesuje się nim 65 proc. badanych, a 40 proc. z nich aktywnie poszukuje zdjęć i transmisji z pokazów. Podobną popularnością cieszy się Paris Fashion Week, którym interesuje się 64 proc. badanych, a 20 proc. szuka informacji na temat tego wydarzenia. Trzecie miejsce zajął londyński tydzień mody, którym interesuje się 60 proc. badanej grupy, a 20 proc. aktywnie śledzi relacje z pokazów. Scena mody to przestrzeń, w której narodowość i kultura tworzą zaskakujące i innowacyjne połączenia. I faktycznie Nowojorski Tydzień Mody (NYFW), który przyciąga projektantów z całego świata, jest wydarzeniem szczególnym na modowej mapie świata. Polska również wnosi swój wkład w to prestiżowe wydarzenie.
Ewolucja mody Made in Poland – od Misbhv do polskiego dream teamu na NYFW
Projektantów znad Wisły, którzy odnieśli sukces za oceanem jest co najmniej kilku, by wymienić chociażby wybitną Magdę Butrym. Niestety nawet uważni obserwatorzy rynku fashion kojarzą wielkie nazwiska z naszym krajem. Polska na NYFW na dobre została dostrzeżona tak naprawdę dopiero w roku 2016, kiedy to miał miejsce spektakularny debiut marki MISBHV na tym światowym wydarzeniu. Z Krakowa wprost do Nowego Jorku, marka Natalii Maczek taranem wbiła się na światowe wybiegi i zdobyła uznanie dzięki unikalnemu, ekscentrycznemu stylowi i nowatorskim sylwetkom. Można uznać, że był to moment przełomowy, ponieważ od tej chwili Nowy Jork zaczął uważniej przyglądać się polskiej scenie modowej, a polscy projektanci zyskali głos i zainteresowanie zagranicznych odbiorców.
Polish Fashion Designers: polska grupa mocy na Nowojorskim Tygodniu Mody
Wszystko wskazuje, że w 2023 roku zostanie wykonany kolejny krok i obecność Polaków na NYFW nabierze nowego wymiaru. W tym roku dziesięć wybitnych polskich marek wystąpi pod parasolem wspólnej inicjatywy Polish Fashion Designers, a będą to marki: Jemioł, NAOKO, La..Mu, reinKreacja, MUZA i PtASZEK oraz projektanci: Jackob Buczyński Dawid Tomaszewski, Angelika Józefczyk, Natalia Ślizowska. Mają oni zamiar nie tylko sprawić by polski głos wybrzmiał za oceanem, ale też podkreślić różnorodność twórczości polskich projektantów i wykazać, że Polska ma wiele do zaoferowania na międzynarodowej scenie mody.
Jackoba Buczyńskiego poznaliśmy już przy okazji naszych poprzednich projektów. Jego upcyclingowa kolekcja, stworzona z ubrań pochodzących z naszej sortowni, została już doceniona chociażby jako Doskonałość Roku Twój Styl. Tym razem postanowiliśmy pomóc mu we wspólnym przedsięwzięciu pokazania upcyclingowej mody, kolekcji stworzonej z ubrań pochodzących z polskich domów, udostępnionych przez sortownię. “Jestem przede wszystkim dumny z tego, że robimy to razem i że mam taką szansę. To jest jakiś totalny odlot! W tamtym roku zrobiliśmy pierwszy pokaz kolekcji tutaj, w Polsce, a w tym roku pokazujemy ją razem w Nowym Jorku!” – mówił podekscytowany Jackob, gdy tylko dowiedzieliśmy się o jego udziale w NYFW.
Więcej o naszej wspólnej drodze możecie przeczytać tutaj. Liczymy, że kolekcja prezentowana w Nowym Jorku spotka się z podobnym uznaniem. A wszystkim polskim projektantom, tuż przed rozpoczęciem tygodnia mody życzymy powodzenia, modelkom i modelom zaś tradycyjnie “połamania nóg”! Obecność Polaków na NYFW to nie tylko pojedyncze wydarzenie. To inspiracja, w stronę której zwrócone będą oczy całej polskiej branży, a w szczególności młodych talentów, którzy zwykle pokładają duże nadzieje w karierze międzynarodowej.